Sunday 31 July 2011

Ramadhan Al-Mubarak



Salam ramadhan bagi semua umat islam di mana jua..  Berakhirnya Syaaban dan dtgnye Ramadhan sentiasa dinanti bagi seluruh umat Islam di seluruh dunia bagi melipat gandakan amalan dan mendekatkan diri pada Allah S.W.T.. Sungguh banyak kenangan manis dari aku mula lahir dan hinggalah kini dalam menjalani ibadah puasa ini.. Dari banyak2 gambar dalam internet aku lebih tertarik pada gambar seorang tua yang bersandar pada tiang masjid ketika menunggu waktu solat agaknye(ni pendapat aku la).. Bulan Ramadhan ni bulan yang banyak dugaan la bagi aku sebab banyak perkara yang kena jaga dalam mendapatkan puasa yang diberkati.. Hiburan hendaklah dikurangkan dan amalam kebaikan diperbanyakkan..


 

 ********
Teringat  bila d UTM dulu tika waktu berbuka ngn member2 kamcing aku iaitu Azuan, Apai, Baiman dan Apis serta kadang2 ada Nizam jgk kot.. hehe.. Waktu tu mkanan paling best ialah murtabak Hati2mau.. 1 murtabak tu lam 10 saat je kitorang telan.. Waktu tu yang kitorg plg bg tumpuan Apai la coz dia plg cepat bab2 mkn ni(sori ye apai).. Mana taknye.. org len baru 1 cubit amik dia da 2 3 kali.. Tapi mase tu kitorg xksah coc kitorg gilir2 beli murtabak tu..


Tapi dulu waktu yang paling malas ialah solat terawih.. Xtau la nape.. Nk kate ade setan mase tu sume setan da kne jail.. Mgkn solat yang wajib pon mls nk buat terbawak la ke solat yang sunat ni.. Harap2 taun ni aku lebih baik la bkn dr luaran tp bekalan ke hari kelak.. Semoga perubahan yang aku alami akan berkekalan dan menjadi bertambah baik.. Amin.. hehehe.. Ingat ag bila dak2 opis aku yang bernama fizan tegur..
"Yus aku ase ko ngan aku makin jauh la.. Xtau la nape.. Skg ko solat asar da sllu g masjid.. Da x byk bercakap.. "
Waktu tu aku senyum sinis je..
 Balas aku sambil taip draft report mase tu..
"Tu perasaan ko je tu.. Ko tu yang asik mkn ngn bunga je mana nk ajak aku".
Tersengih aku ble dapat perli mamat single nie.. Aku harap aku dpt jadi hambaMU y soleh Tuhanku.. Amin...
Mlm td g terwih de hamba Allah bg nasihat supaya puasa tu jgn la puasa setakat tahan lapa dan dahaga je tapi pahal xdapat sebab xjg mata, telinga, mulut dan tingkah laku.. Dia kate..
" Kita sepatutnye bersyukur sebab masih bernyawa dan dapat menjalani ibadah di bulan Ramadhan ini sebab ada sahabat saya pagi tadi telah meninggal dunia dan tidak sempat untuk menjalani ibdah puasa ini.."
Timbul rasa syukur dlm dri aku sebab aku masih lagi diberi nyawa untuk terus beribadat di dunia ini.. Alhamdulillah.. 

Sekian..


6 comments:

  1. Jin makan dalam diri aku ni kuat agaknya. Tu pesen makan lain macam je..haha..

    ReplyDelete
  2. kah3...jin makan...
    fairuz...mesti ke sume entry ko nak komen...

    ReplyDelete
  3. Mesti. Kebiasaan dan rutin aku.

    ReplyDelete
  4. Yus ada bela Saka Rimau tak pun hantu raya.tu yang menjadi luar biasa mcm lagu Shahir tu.hahahahak

    ReplyDelete
  5. cuma nak tumpang gelak je.. kasi support.. :)

    ReplyDelete
  6. hehe.. cepat korg komen.. thanks 4 support.. ni kne blajo ag cmne nk tulis lam blog nie..

    ReplyDelete